Position, eller placering, avser ordningen annonser listas på en sökresultatsida. Det är fördelaktigt att synas högt upp eftersom fler potentiella kunder då ser annonsen.

Hur bestäms positionen?

Positionen bestäms utifrån annonsens Ad rank vilken beräknas genom att annonsens Quality score multipliceras med det max CPC som sätts. Bäst Ad rank placeras högst upp bland sökresultaten och under toppositionen listas annonser i sjunkande ordning.
En vanlig missuppfattning gällande position är, att den som betalar mest alltid får synas i toppen.
Annonsens relevans, CTR och kvaliteten på landningssidan är alla enheter kopplade till Quality score vilken spelar en avgörande roll då ett bra kvalitetsresultat medför att kostnaden minskar för en specifik placering. För att nå en bättre position kan antingen max CPC höjas eller kvalitetsresultatet optimeras. Det är inte möjligt att bestämma positionen själv då den sätts automatiskt utifrån ett antal faktorer varje gång en sökning görs på ett sökord du använder.

Så syns annonsens genomsnittliga position i Adwords kontot

Under fliken kampanjer syns kolumnen Avg.pos (average position) i statistiktabellen.
Genomsnittlig position för annonser eller sökord redovisas just under flikarna Annonser och Sökord.
Det är möjligt att filtrera resultaten för att se hur frekvent annonsen visats på vilka positioner.

Att tänka på

På Display-nätverket där ett stort antal skilda webbplatser används, är den genomsnittliga positionen av lägre vikt än på söknätverket. Här är det istället klokt att primärt fokusera på konverteringsgrad och att ROI (return on investment) är positiv.