Exact match

Är en användbar matchningstyp för ord som många söker på, vilka kan betyda olika saker beroende på vad de kombineras med. Om Exact match används för exempelvis sökordet [adwords kurs], kommer bara en annons triggas om sökfrasen skrivs på exakt det viset och i just den ordföljden.
Synonymer, som till exempel ”utbildning”, kommer inte att trigga annonsen. Alla ord i sökfrasen, i det här fallet ”adwords” och ”kurs”, måste vara med i rätt ordning. Inget annat ord får tillkomma varken före, mellan eller efter.

Exakt match markeras genom att sökfrasen inringas med klamrar ”[]”. Dessa skrivs genom att hålla nere tangenterna ”alt + 8” och ”alt + 9”.

Hur används Exact match?

Ponera att du har en blomsteraffär med flera olika produkter, men specifikt vill annonsera blommor.
Att buda på sökordet ”blommor” med Broad match, skulle generera trafik genom din annons för sökfraser som;

-billiga blommor
-plast blommor
-lyxiga blommor
-bilder på blommor

Din CTR blir antagligen låg om du budar på ”blommor” med Broad match. Om Exact match istället används,[blommor], kommer enbart sökningar på ordet ”blommor”, att trigga din annons. Om du till exempel bara säljer plastblommor, kan Exact match användas för gardering mot onödiga klick och visningar.

Bra att känna till

Exact match tillåter felstavningar och pluralformer. Om sökordet är [adwords kurs] och någon söker på ”adworsd kurs” eller ”adwords kurser”, kommer din annons sannolikt att visas.