adwords annonsgrupp

En annonsgrupp håller ihop fler annonser.

Efter skapandet av en kampanj sammanställs en annonsgrupp, som oftast innehåller tre annonser. I samma steg väljs även de sökord du vill annonsera. Det är i annonsgruppen sökord samlas, individuella CPC-nivåer ändras och annonstillägg optimeras.

Om du till exempel säljer gummistövlar online, är “gummistövlar” sökordskategorin, medan sökorden exempelvis är “köp gummistövlar”, “gummistövlar online” och “billiga gummistövlar”. Sökord kan läggas till eller tas bort allteftersom.

Slutligen väljer du ett standardbud för sökorden. För att veta hur mycket du bör buda samt få en uppfattning om konkurrens, sökmängd och ungefärligt sökbud (CPC), kan det mycket användbara verktyget Google Keyword planner vara till hjälp.
adwords ad group

I fallet ovan väljer du ett standardbud som täcker ungefärlig CPC för att sedan granska varje sökord för sig. Du kan även beräkna ROI (return on investment) genom att analysera omvandlingsfrekvensen i Google Analytics och kalkylera hur mycket du kan buda som mest.