En annons visas till exempel vid en sökning på Google.

adwords annons

 

När du söker på “köp gummistövlar” är de tre första resultaten samt resultaten på högersidan annonser. AdWords annonser på Googles sökmotor kallas ibland för sponsrade länkar.
Vilken position annonsen får beror på ditt kvalitetresultat, Quality score, i kombination med annonsörens max CPC-bud. En vanlig missuppfattning gällande rankingen är, att den som budar högst på ett sökord får topplaceringen. Kvalitetresultatet är minst lika viktigt, om inte viktigare. Med ett lågt kvalitetsresultat är första position inte garanterad även om du budar högst.

adwords rubrik tecken

Som bilden visar är annonsen byggd i delarna; rubrik, beskrivningsrad 1, beskrivningsrad 2, visningsadress och måladress.

Rubriken rymmer max 25 tecken och är vad som främst syns av annonsen. Det är på rubriken man klickar för att komma till måladressen (destination URL).

Beskrivningsrad 1 och 2 har en maxgräns på 35 tecken och kan antingen vara en del av rubriken om annonsens position är mellan 1-3 (se nedan), eller under den gröna visningsadressen (visible URL). På beskrivningsrad 1 och 2, beskrivs vad som gör produkten speciell, till exempel en rabatt, eller ett erbjudande.

adwords topp annons

Visningsadressen är den URL som maskerar måladressen och syns på annonsen. Den första delen av visningsadressen måste vara densamma som för måladressen, men efter “.se/” eller “.com/”, kan något annat skrivas, till exempel sökordet du budar på. Visningsadressen rymmer 35 tecken medan måladressen i princip är obegränsad.