Ad scheduling

är schemaläggning för annonser. Det är en avancerad inställning som du gör på kampanjnivå, och den bestämmer när en annons ska synas. Detta gäller både dagar i veckan samt klockslag på dygnet.

När ska man använda ad scheduling?

Om du till exempel vet vilka dagar och tidpunkter på dygnet då du genererar mest intäkter via din onlineförsäljning, kan du specificera dessa dagar och tider. Senare kan du skapa bid adjustments baserat på just dessa tider. Med andra ord så ökas dina max CPC bud med en procentsats som du bestämmer. Det samma gäller om du vet tider då försäljningen och framförallt konverteringsgraden går ner, då kan du sänka ditt buden procentuellt.

Med ad scheduling kan du även begränsa att annonserna bara syns vissa dagar och klockslag. Om du till exempel äger en restaurang eller ett café, kan du begränsa din ”lunch-meny-kampanj” till att bara synas mellan kl. 10-15 på vardagar (om du exempelvis har stängt på helger eller något liknande).

Ad scheduling kan även användas för ringa-tillägget (call exention). Detta är framförallt användbart om du har specifika telefontider. Vanligtvis brukar en kundtjänstlinje endast vara öppen på vardagar mellan 8-17. Om du inte väljer att använda ad scheduling för dina call extensions, finns det en risk att potentiella kunder klickar på samtals-knappen och kommer till en telefonsvarare.. och du kommer fortfarande behöva betala för klicket.